Bron: #Dwars door de buurt – editie 221
Net als je mobiele telefoon, moet ook de elektrische auto regelmatig worden opgeladen. Dit gebeurt aan een laadpaal. De komende tien jaar moet het aantal laadpalen voor elektrische auto’s in Amsterdam meer dan vertienvoudigen.
Het college van burgemeester en wethouders zegt te verwachten dat er in 2030 ongeveer 82.000 laadpalen nodig zijn. Op dit moment telt de stad zo’n 3.700 publieke en 4.100 private elektrische oplaadpunten.
Een hele batterij
Casper Hootsen woont in Park de Meer, de autoluwe buurt op het voormalige Ajaxterrein. Hij schafte in december 2020 de elektrische Nissan Leaf uit 2018 aan. Hij vertelt waarom deze auto hem bevalt: ‘Het rijdt heerlijk en stil’. De kwaliteit/prijsverhouding was voor Hootsen de reden dat hij de auto kocht. De kosten zijn gelijk of lager dan vrijwel alle recente tweedehandsauto’s van vergelijkbare klasse die op benzine, LPG of diesel rijden. Voor de berekening van de kosten neemt Hootsen alles bij elkaar, dus hogere afschrijving, lagere kosten voor wegenbelasting, lagere onderhoudskosten, lagere kosten voor de verzekering en lagere energiekosten.
Hootsens auto staat geparkeerd in één van de gemeenschappelijke garages in Park de Meer. Daar zijn geen laadpalen aanwezig. Waar laadt Casper zijn auto dan op? ‘Tsja, dat is wel een gedoe. Ik laad vooral op bij het sportpark bij de Jaap Edenbaan. Maar daar mag je maar vier uur staan. Vandaag was ik weer eens vergeten de auto op te halen. Dus heb ik vrijwel zeker een parkeerboete.’ Gelukkig heeft zijn werkgever een hele batterij laders in de parkeergarage. Als Hootsen na de lockdown weer naar het werk mag laadt hij daar overdag op.
Energieslurpers
De eigenaren van de appartementen en de daarbij behorende parkeergarages in Park de Meer vormen samen een Vereniging van Eigenaren, de zogenaamde VvE. Het bestuur van de VvE’s bestaat uit vrijwilligers, een aantal eigenaren van de appartementen. Wanneer de laadpalen in de garages worden geïnstalleerd krijgt het bestuur van de VvE te maken met een de uitbreiding van haar beheerstaken. Het moet zich dan ook gaan buigen over wat ze moeten doen als er niet wordt betaald of wanneer er meningsverschil ontstaat over het elektraverbruik en de kosten. Niet alle bestuurders zien dat zitten.
Eén van de problemen bij de laadpalen is de druk op het elektriciteitsnet. Eén elektrische auto slurpt evenveel stroom als tien huishoudens. Door dat hoge elektrogebruik moet er een verzwaring van de elektrische installatie en van de aanwezige elektrische infrastructuur in de garages komen. Lang niet alle eigenaren van een parkeerplaats in de gemeenschappelijke garage wil nu al meebetalen aan deze grote investering voor een auto die ze in de toekomst misschien gaan aanschaffen.
Break even point
Klimaatoverwegingen kunnen een reden zijn voor de aanschaf van een elektrische auto. Aan Casper de vraag of dat een overweging was bij de aanschaf? ‘Ja zeker. Maar dat was voor mij niet doorslaggevend. Bij het produceren van de batterij komt behoorlijk wat CO2 vrij. Na enkele tienduizenden kilometers rijden – afhankelijk van de auto – zit de ‘break even point’. Daarna is het pas winst voor het klimaat. Het voelt wel goed om minder fijnstof uit te stoten.’
Hootsen ziet de mogelijkheden om in Park de Meer binnenkort zijn auto te kunnen opladen niet positief in. Hij hoopt dat de gemeente één of twee laadpalen plaatst. Al is het maar voor bezoekers van de bewoners of van de tennisclub, daar is al meerdere malen om gevraagd door de bestuurders van de VvE’s. #
Evelien Polter
Geef een reactie