Bron: #Dwars door de buurt – editie 209
Iedereen heeft vrije tijd en iedereen heeft het op zijn tijd nodig, maar voor iemand met een beperking is het soms wat lastiger om deze tijd te besteden zoals hij of zij dat wil. Om dat onder de aandacht te brengen is het thema Vrije Tijd in de Week van de Toegankelijkheid van maandag 7 tot en met vrijdag 11 oktober.
We hebben er hier al eerder over geschreven. Horeca of publieke ruimte, een beperking maakt het moeilijker om je vrijuit te bewegen. In de horeca kan dat het gemis zijn van een aangepast toilet. Maar er zijn ook positieve verhalen. In dit artikel voorbeelden van vrijetijdsbesteding met de ervaringen van een rolstoelrijder.
Naar Schiphol
Een maand geleden ging ik op vakantie naar Zuid-Frankrijk. Met het gezin van mijn zus vlieg ik naar Nice. Aan het einde van de ochtend neem ik daarom een taxi naar Schiphol. De taxichauffeur helpt mij om mijn tas mee te nemen naar de taxi. Eenmaal bij Schiphol aangekomen vraagt hij waar hij mij af kan zetten. Hij rijdt tot de vertrekhal, helpt mij de taxi uit en neemt mijn tas mee naar binnen. Daar legt hij mijn tas in een veilige hoek. Een man die werkt voor Schiphol is zo vriendelijk om mijn tas mee te nemen naar de juiste incheckbalie. Niet veel later zie ik mijn zus zwaaien en ze komt naar mij toe gevolgd door mijn drie nichtjes.
Fouilleren in een rolstoel
Een week later vlieg ik terug naar Amsterdam en moet ik het helemaal alleen doen. Mijn zwager brengt mij wel naar de luchthaven van Nice en mijn zus gaat nog mee tot de incheckbalie. Daarna helpt de assistentie van luchthaven Nice met alles. Ik word gefouilleerd in mijn rolstoel. Ik ga in mijn elektrische rolstoel tot de gate. Bij het boarden ben ik de eerste die het vliegtuig in mag. Ik word gestopt in een smallere stoel die tussen de stoelen van het vliegtuig past Daarna tillen twee assistenten mij op een vliegtuigstoeltje. Ik mag bij het raam zitten zodat andere passagiers niet over mij heen hoeven te stappen.
Goede service
Eenmaal weer aangekomen in Amsterdam ben ik de laatste die het vliegtuig mag verlaten. De assistenten op Schiphol zorgen ervoor dat mijn elektrische rolstoel weer bij de gate staat. Wanneer ik in mijn elektrische rolstoel wordt gezet loopt een assistent van Schiphol met mij mee tot de rolband, pakt mijn tas van de rolband en loopt verder met mij mee naar de taxi die mij weer zou ophalen. Ze blijft bij mij tot de taxi er is en helpt om de tas in de taxi te stoppen. Ik ben blij verrast. Wat een goede service van Schiphol.
Ajax fan
Je kunt dus als gehandicapte zonder obstakels je vrije tijd besteden. Maar er zijn ook voorbeelden waarbij het niet zo soepel loopt. Zo ben ik een groot Ajax-fan. Ik zit elke thuiswedstrijd in de Arena. Het openbaar vervoer is tegenwoordig goed geregeld. Ik neem de metro tot Strandvliet. Mijn medepassagiers zijn altijd erg behulpzaam en maken ruimte voor mij. Bij de Arena neem ik de lift naar boven. Naar boven gaan gaat nog goed. Dat komt omdat de meeste mensen die gebruik moeten maken van de lift op hun eigen moment komen. Maar na de wedstrijd gaat iedereen tegelijk. Dan kan het wel drie kwartier duren voor dat je weer buiten bent. In maart was ik in Madrid bij de wedstrijd Real Madrid-Ajax. Daar kon je zien dat het ook anders kan. Luiken worden geopend. Je rijdt gewoon naar binnen een hellingbaan op. Nu ben ik een groot Ajax-fan en heb ik het er voor over om na de wedstrijd drie kwartier te wachten. Maar je ziet dat het ook anders kan.
Kistje groente op de lijn
Voor slechtzienden zijn de geleidelijnen op straat van essentieel belang. Niet iedereen weet waar deze stroken voor dienen. Winkeliers die hun waren voor de winkel uitstallen zetten deze er vaak gedeeltelijk overheen. Dit zorgt voor veel ongemakken bij slechtzienden. Zij hebben de geleidelijnen nodig om de weg te vinden in de openbare ruimte. Bij treinstations zijn deze geleidelijnen onder andere belangrijk om goed de weg te vinden naar de trein.
Duwtje over de plank
Mensen met een beperking maken ook gebruik van de trein om bijvoorbeeld naar zijn of haar favoriete popfestival te gaan. Voor mensen in een rolstoel is het dan belangrijk dat hij of zij hulp krijgt met een plank om de trein in te komen en ook bij aankomst er weer uit. Hier zijn ook mensen van de NS nodig die helpen bij het uitleggen van de plank en je rolstoel eventueel een duwtje te geven om over de plank te komen.
Museale behoeften
In het Van Loon Museum kunnen slechtzienden een koptelefoon meenemen in het museum. Ze krijgen daarbij een gedetailleerde uitleg van de verschillende werken in het museum en mogen sommige stukken vasthouden. Bij dit museum is te zien dat het museum goed heeft gekeken naar de behoeften van slechtzienden. In mei schreven we een stuk in de Dwars waarbij verteld werd over de toegankelijkheid van het Tropen Museum. Daarin kwam naar voren dat het ook te maken heeft met een stuk bewustwording. Als je niet weet wat de behoeften zijn van mensen met een beperking kun je je museum ook niet toegankelijker maken.
Meer bewust, minder moeite
Iedereen vult zijn of haar vrije tijd op hun eigen manier in. Zo ook mensen met een beperking. Het is alleen belangrijk dat het voor iemand met een beperking niet veel meer moeite hoeft te kost en om zijn of haar vrije tijd goed in te vullen. Hoe meer mensen zich hier bewust van zijn hoe minder moeite het kost. #
Marnix Brockmeijer
Van maandag 7 tot en met vrijdag 11 oktober is het de Week van de Toegankelijkheid. Het onderwerp is vrije tijd.
Geef een reactie