Bron: #Dwars door de buurt – editie 223
Onze buurt kent vele specialiteitenwinkels en -bedrijfjes. De eigenaren barsten van het enthousiasme en de kennis over de producten en diensten die ze aanbieden. Alle reden om daar eens een kijkje te nemen. Deze keer: Alexandra Worm van lingeriewinkel KANT aan de Middenweg.
Het interieur van KANT oogt rustig en warm. Vaste vloerbedekking, sfeervolle verlichting, geen muziek. Nu is het uitverkoop en hangen de rekken vol met fleurige badkleding maar normaal gesproken tonen open, mooi uitgelichte kasten slechts een paar setjes lingerie. Toen haar zaak net bestond, dachten mensen weleens dat dit vooral een sekswinkel was, merkte Alexandra Worm. ‘Maar de klanten die hier komen, weten wel beter. We hébben wel sexy lingerie, maar we zijn vooral een frans-georiënteerde, luxe lingeriewinkel.’
Aandacht
Al vanaf haar achttiende is Alexandra lingerie-fan, maar toch begon ze pas op haar veertigste deze zaak, na een carrière als topsporter, mondhygiëniste en manager bij een bank.
Wat het verschil is tussen haar zaak of een Hunkemöller, Zeeman of HEMA? ‘Daar verkopen ze ondergoed, dat zijn geen lingeriewinkels. Bij lingerie hebben de merken nagedacht over milieuvriendelijk produceren en veel aandacht besteed aan de kwaliteit van de pasvorm en de stoffen. Want vergis je niet: in zo’n bh zit veel kennis. En als vrouw voel je het als er kwaliteit op je huid zit.’
Alexandra onderscheidt zich echter vooral door de aandacht die zij heeft voor de klant. ‘Als iemand hier komt, stel ik eerst veel vragen: wat zit er niet lekker aan je bh, ben je een sportief type, houd je van kant of juist niet, draag je vaak T-shirts of zoek je misschien sexy lingerie?’
Alexandra ziet het meteen als iemand de verkeerde bh draagt. Dat is bij zeventig tot tachtig procent van de vrouwen het geval, schat ze: niet de goede maat of vorm, de borsten zitten te hoog of te laag of de beugel prikt of knelt. ‘Ik kijk en luister goed en geef een eerlijk advies.’
Onzeker
En dan de paskamers. Alexandra: ‘Mijn klanten geven zich bloot en willen wel wat moois zien in de spiegel en niet schrikken van zichzelf.’ Hier dus geen benauwde, felverlichte hokjes met stofwolken en haren op de grond en te weinig haakjes voor je kleren. Nee, dit zijn boudoir-achtige kamertjes met sfeervolle verlichting, een peignoir en een centimeter. Want iedereen wordt zorgvuldig opgemeten. De paskamers zijn zo ruim dat ook vrouwen in een rolstoel er terecht kunnen en de eventueel meegekomen partner er gerieflijk kan zitten.
Alexandra ervaart dagelijks dat vrouwen vaak onzeker zijn over hun lichaam. Vooral in het badseizoen zijn ze heel erg gefocust op wat ze niet goed aan zichzelf vinden. ‘Ja maar mijn buikje, ja maar dit of dat…. Dan zeg ik: als ik naar jou kijk, zie ik je totaal en je ziet er prachtig uit. Ik benadruk alle mooie punten, maar ik ben ook eerlijk. Soms ben ik een halve psycholoog.’
Mannen
Zijn haar klanten vooral de welgestelde dames uit de Watergraafsmeer? ‘Nee, ze komen uit heel Nederland, want ik verkoop merken die anderen niet hebben. Maar ik krijg ook mensen die sparen voor een bh of uitsluitend in de uitverkoop komen, die zijn ook heel welkom. De meesten zijn zo tussen de dertig en de zestig maar ook vaak ouder of jonger.’
En mannen, hebben die hier ook iets te zoeken? ‘Ik krijg hier niet zoveel mannen, maar sinds kort verkoop ik ook herenondergoed.’
Tijdens corona stond er in lunchtijd vaak een lange rij, veelal mannen, voor de naastgelegen vishandel, waar Alexandra handig op inspeelde. Want die mannen wierpen natuurlijk blikken op haar etalage, dus stalde ze er ook fleurige boxershorts uit, die gretig aftrek vonden. Heel leuk vond ze dat. En er komen soms ook mannen mee met hun vrouw. Een enkele keer komt er een man lingerie kopen voor zijn vriendin of vrouw, soms met het zweet op zijn voorhoofd. Ook die weet ze altijd op zijn gemak te stellen. #
Sylvia Verhulst
Lingeriewinkel KANT Amsterdam
Middenweg 50
Geef een reactie