Bron: #Dwars door de buurt – editie 224
De verloofde van Jo verdween in de Bermuda Driehoek en uit haar portemonnee verdwijnt ook wel eens wat. In het Brinkhuis in Betondorp speelt Theater Veder scènes die gegrepen zijn uit het leven van een kwetsbare oudere. Het publiek reageert met suggesties en ook de wijkagent en het buurtteam presenteren zich.
Jo is niet meer zo vlot als ze vroeger was, maar gelukkig is daar de buurvrouw. Die doet de boodschappen. En die kosten soms meer dan ze had gedacht, zegt Jo tegen haar dochter aan de telefoon. Steelt de buurvrouw? En wat doe je er dan aan?
Afhankelijk
Maria Westra van Theater Veder vraagt het publiek naar meningen over de scène die net werd voorgespeeld. ‘Leuk om naar te kijken, maar niet leuk als het je overkomt’, zegt de een. En dan komt de suggestie dat Jo moet vragen of de buurvrouw het even wil voorschieten.
De Veder actrices spelen het nog een keer, maar na afloop ziet iedereen wel in dat dit een tussenoplossing is. Dat lukt één keer, maar dan? ‘Haal er een vertrouwenspersoon bij’, zegt iemand. Voor wijkagent Monique de Boer is de situatie herkenbaar. ‘Je moet het natuurlijk bespreken, maar dat is niet altijd makkelijk als je afhankelijk bent van de hulp die je krijgt. En het speelt ook wel tussen ouder en kind. Dat is extra lastig.’
Nieuwe bankpas
Jo was verloofd met Kees Klomp. De zeeman verdween in de Bermuda Driehoek vijftig jaar geleden. Kwam hij maar terug, maar alles wat Jo nu heeft, is buurvrouw Valerie. En die wil haar meenemen naar de bioscoop. Dat is veel beter dan binnen blijven hangen. Als Jo niet mee wil, wordt ze boos. Helemaal verkeerd meent Andy die in het publiek zit. In een andere scène wordt hij uitgenodigd om zelf eens in gesprek te gaan met Jo over een probleem. Dat doet hij met alle geduld. En zo krijgt hij gedaan wat een minder tactvolle buurvrouw niet voor elkaar zou krijgen.
In een andere scène komt er een vriendelijke meneer van de bank aan de telefoon die je oude pas voor je zal vervangen. Hij heeft alleen maar je pincode nodig. Hij stuurt nog een medewerker om die pas op te halen. En ja hoor, tien minuten later wordt er gebeld. Wijkagent de Boer zegt dat dit helaas nog steeds voorkomt in haar wijk; ‘Nooit, maar ook nooit belt een bank je op om zaken te regelen. Ze sturen brieven.’
Voordeur dicht
Niet iedereen die in een of andere truc trapt, gaat over tot actie. De Boer: ‘Je schaamt je dat je zo dom bent geweest.’ Ze drukt mensen op het hart om toch te bellen: ‘Ik ga er niet meteen op af. Vaak is het al genoeg om het met me te bespreken en te bedenken wat zou kunnen helpen. Bel gewoon voor een gesprek.’
Marieke van het Buurtteam op de Kamerlingh Onneslaan beaamt dat dit een goede aanpak is. ‘We kunnen samen verder kijken naar hoe het aangepakt kan worden.’
De wijkbeheerder heeft ook nog een tip: ‘Zorg er in elk geval voor dat de gemeenschappelijke deur dicht is. Laat geen mensen met smoesjes binnen. Er gaat veel mis als mensen zich niet houden aan deze simpele regel. En dan zijn kwetsbare ouderen vaak de eerste dupe.’ #
Anneke Hesp
Wijkagent Park de Meer en Betondorp is Monique de Boer
Spreekuur iedere woensdag in de Tuinbouwstraat 26 B
Van 13.30 uur tot 16.00 uur.
Of bel 0900-8844 of Buurtteam Oost 020-4620 300.
Zij hebben diverse locaties en spreekuren in de buurt.
Geef een reactie