Bron: #Dwars door de buurt – editie 238
Begin september, na de lange zomervakantie, is iedereen aangenaam verrast door de weelderige groei en bloemenpracht – mede dankzij het groeizame zomerweer: eerst heel veel regen en vervolgens wekenlang zon. Volgens meester Jan was de tuin nog nooit zo mooi als dit jaar.
Opgewonden en vol enthousiasme gaan de kinderen aan de slag. Er valt de komende lessen volop te oogsten: koolrabi, courgette, maïs, venkel, radijs, pepers, paprikaatjes, kruiden en de mooiste bloemen. De courgettes zijn reusachtig en sommige wortels ook. Trots en met veel plezier dartelen de kinderen door de tuintjes. Helaas is ook het onkruid welig gaan tieren – een pittige klus om aan te pakken, zeker vanwege alle brandnetels. De kinderen vinden het rotwerk, maar als beloning mogen ze bloemen plukken. Aan het einde van de lessen zit de ruime schooltuintas tjokvol met lekkere, gezonde groenten, kruiden en mooie boeketten.
Trots
De meester verzint soms speciale opdrachten, zoals een mooie bos bloemen weggeven aan iemand die het moeilijk heeft. Dat blijkt aan te slaan bij zowel de gever als de ontvanger. Ook laat hij de kinderen een mooie bloemenkrans, -ketting of -decoratie maken. Heel creatief en prachtig! De kinderen vinden meester Jan een strenge, maar ook leuke meester: hij is grappig en vertelt mooie verhalen. Er mag niet gelanterfant worden, daarvoor is de tijd te kort. Een jongen zegt: ‘Hij is precies en duidelijk en daardoor doen we iets waar we later trots op zijn.’
Biologische groentesoep
Hoogtepunt van het jaar is toch wel de soep-les. Na uitleg over gezonde voeding en over wat er allemaal nodig is voor de soep worden de kinderen in groepjes aan het werk gezet: tafels klaarmaken, aardappels schillen, uien en wortelen, paprikaatjes, pepers en kruiden snijden. Ze kwijten zich ernstig van hun taken en het resultaat mag er zijn: een verrukkelijke zelfgemaakte biologische groentesoep. Lekker met stokbrood en kruidenboter.
Daarna volgt, tot ieders verdriet, op 4 oktober de laatste buitenles. Iedereen mag zoveel mogelijk oogst en bloemen meenemen. De naamborden gaan weer mee naar huis – sommige al behoorlijk verweerd. Pas over een maand volgen er nog twee herfstlessen. Een over planten en dieren in winterslaap en wat er met de natuur gebeurt als er minder licht-Buren zijn en de temperatuur daalt. En de laatste is een quiz-les: als terugblik op het afgelopen seizoen. Tot slot moeten de kinderen hun tuintjes onkruidvrij maken voor de nieuwe lichting kinderen, volgend jaar. Tuinieren is vooruitzien!
Vuile handen
De leerlingen vinden dat ze veel hebben geleerd over planten en wat daar allemaal bij komt kijken. Ze hebben ervaren dat je vuile handen maakt en dat je vooral geduld moet hebben, moet wachten op het groeiproces. Het op en neer lopen met de emmers met water en met mest vonden ze zwaar, maar ook leuk. De voorjaarsstorm, waarna alles overhoop lag, heeft veel indruk gemaakt. Verder blijkt tuinieren ook best makkelijk te zijn: als je alles goed verzorgt gaat het voor een deel vanzelf. Groente die er misschien niet zo mooi of wat krom uitziet, is helemaal oké en smaakt net zo lekker!
Niet voor iedereen was het tuinieren een succes: een paar kinderen vinden het maar gedoe en je krijgt er zulke vieze handen van. En die bijen en wespen en spinnen… Dan is de supermarkt toch handiger. #
Annette Douwes
Geef een reactie