1959
Door: Bert Barf (1949). Geboren op de Middenweg 29 (boven fa.Valk), verhuisd naar de Mariottestraat en Archimedesweg. Na zijn diensttijd heeft hij op de Plantage Muidergracht en de Kazernestraat gewoond.

Er is heel helaas heel moeilijk iets te vinden over het zwembad ‘Het Plashuis’ aan de Diemerzeedijk. Niet te verwarren met het 5-centen-bad waar ik heb leren zwemmen en waar we heerlijke zomerse dagen hebben gehad.
‘Het Plashuis’ was gelegen aan het IJsselmeer en bereikbaar met het 5-centen-pontje en daarna liep je de dijk af richting Diemen. Aan deze dijk ging een pont op rails door het Amsterdam Rijnkanaal naar het buitenste deel van dit gebied dat verscholen lag
aan het IJsselmeer. Veel riet en begroeiing. En daar lag aan de voet van het IJsselmeer het prachtige Plashuis. Een recreatieplek waar je je echt buiten voelde en waar je je zeker indien het mooi weer was de hele dag kon vermaken.

Foto; Beeldbank Amsterdam Alle rechten voorbehouden
Wel herinner ik mij dat het water niet echt diep was en verdrinken haast onmogelijk was.
Het was een eind lopen om in dit badhuis te komen, erheen viel mee maar de terugweg na een dag vol met pret viel echt niet mee.
Misschien is er meer te vertellen over deze bijzondere plek die toch eigenlijk op een rare plek lag nl aan de Diemerzeedijk waar in die jaren volop vuil illegaal is gestort.
Hopelijk kunnen lezers van dit verhaal mij meer vertellen en hebben zij misschien zelfs nog foto’s van dit zwembad.



Mijn grootvader , Aris van de Meent, was de pontwachter van het veer tussen de Ouddiemerlaan en de ‘overkant’ waar ook het Plashuis stond. Mijn grootouders hebben in 1967 daar hun 40-jarig huwelijksfeest gehouden. Zelf woonden zij in dat huis met de trapgevels van de Rijkswaterstaat. Na zijn pensioen denk ik dat zij daaruit moesten verhuizen.
Het Plashuis lag recht tegenover Zwemschool Oost en er werd veel gezeild in kleine BM’s…Wij zwommen van Zwemschool Oost naar Het Plashuis en bleven dan een uurtje spelen…De eigenaar van Het Plashuis had ook een hele leuke dochter, die met mij en Jan Klee in de zeilkano mee kwam varen…En ze was verliefd op ons alle twee…hahahaha…Mooie tijden…!!!
Het plashuis lag in een kom met diversen jachthavens zwembad politie bad en zeilschool Oost het was een aftakking van het toen gehate Merwedekanaal nu Amsterdams Rijnkanaal,dus zeker geen ijsselmeer dat lag achter de dijk Kwam er als kleuters met mijn ouders .Rond de jaren 47/52 later jaren 74 lagen wij er met een boot bij de Dam. Visser en plashuis hete toen Jagershut was ook een jachthaven geworden ik ben geboren en getogen in de Indische Buurt.
Wondering zelf rond 1950 op de out diemerlaan in dementia listening naar de Mercedes met pont naar overkant Dan naar plashuiis al kind leukemia herrinneringen.
Het lag in kom een aftakking van vroeger het merwedekanaal dus niet ijsselmeer en er naast lagen woonboten en nog een paar jachthavens ik kwam er zondags met mijn ouders rond de jaren 48/52. Dit was echt al een luxe in die tijd de entree kosten 25 cent. Er kwamen mensen uit Indische buurt en Watergraafsmeer.
Er was er ook een rijdende pont bij Loenersloot; deze is vervallen bij de verbreding van het kanaal.
Het houten plashuis is in de oorlog een bordeel geweest voor duitse soldaten; na de oorlog is het gedemonteerd en weer opgebouwd in Vinkeveen. Daar is het nog steeds in gebruik als cafe restaurant De Plashoeve (Baambrugse Zuwe 167 Vinkeveen).
https://www.google.com/search?q=de+plashoeve&rlz=1C1GCEB_enNL917&oq=de+plashoeve&aqs=chrome..69i57j0l7.3285j0j15&sourceid=chrome&ie=UTF-8
Hi Onno,
Wij zijn op zoek naar bewijs dat de Duitsers in de oorlog dit soort huizen als bordeel heeft ingezet. Is er ergens een officiele bron die aangeeft dat het Plashuis een bordeel is geweest?
Kanaalponten
De pont op de foto is een zogenaamde veerwagen die was gebouwd door Hensen uit Rotterdam. Veerwagens werden ook wel railponten genoemd omdat ze rijden over rails op de bodem van het kanaal. In de volksmond werd de term “Vadertje Langbeen” ook wel gebruikt. De locatie is volgens mij bij de Ouddiemerlaan. Er was volgens mij een gewone trekpont in de Overdiemerweg.
Verderop in het Merwedekanaal was minstens nog één veerwagen in gebruik. De ponthuisjes zijn alle van een herkenbaar Rijkswaterstaat-ontwerp. Het voordeel van een veerwagen is dat die niet schommelt door de golfslag van voorbijvarende schepen, en altijd op exact dezelfde hoogte aan de wal aanlegt zodat geen in hoogte verstelbare oprit nodig is. Dat is handig voor handkarren en paardentractie. Om dezelfde reden was op een andere plaats een hangpont (“pont transbordeur”) onder een hoge brug gehangen op een plek waar boerenkarren-met-paard de stijle klim naar de hooggelegen brug niet konden maken.
Pont transbordeur was in Maarssen. Deze was onder de boogbrug over het Amsterdam Rijnkanaal opgehangen.