• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar

Dwars door Amsterdam-Oost .......

  • Verhalen
  • #Dwars door de buurt
  • Ansichten
  • Dappermarkt
  • Uitgelicht
  • Laatste nieuws

De tramremise in de Linnaeusstraat

8 augustus 2019 door Ron 1 Reactie

Bron: onsamsterdam.nl

In dat gebouw had tramlijn 9 zijn remise. Van 1884 tot 1903 heette de tram hier nog DL, naar de lijn Dam-Linnaeusstraat. Sindsdien draagt hij nummer 9. (Inmiddels weet u -helaas- nummer 19).

Foto: Beeldbank Amsterdam – Linnaeusstraat – ± 1900 Paardentram met personeel en paarden van tramremise Amsterdamsche Omnibus Maatschappij (AOM), gevestigd op nr. 30. Op de achtergrond het Burgerziekenhuis. Links is ingang Domselaerstraat en rechts is ingang Oeterwalerstraat.

Dat klinkt vanzelfsprekend, maar was het niet. Het Amsterdamse vervoerswezen bleef lang steken in draagkoetsen, toesledes en vigilantes. Ook de aanleg van spoorwegen kwam maar langzaam op gang. Het duurde tot 1839 voor de trein Amsterdam-Haarlem ging rijden. In hetzelfde jaar deed de paardenomnibus – een simpele door paarden getrokken kar op vier wielen – zijn intrede in de hoofdstad. Die reed nog niet op rails en werd pas een succes toen de passagiers op geregelde tijden konden opstappen. Geklaagd werd er natuurlijk ook, want de paardenomnibus was met zijn massieve wielen over hobbelige keien nou niet direct comfortabel.

Foto: Beeldbank Amsterdam – ± 1900 Linnaeusstraat – Personeel en paarden van tramremise Amsterdamsche Omnibus Maatschappij (AOM), gevestigd op nr. 30. Op de Achtergrond het Burgerziekenhuis.

Rails moesten de bipsen sparen. De eerste paardentram van de Amsterdamsche Omnibus Maatschappij (AOM) reed in 1875. Het werd groots gevierd, want de stad onderkende het belang van een gedegen openbaar vervoersnet voor een groeiende welvaart. Haltes bestonden niet. Op elk punt kon je in- of uitstappen, een systeem dat in 1902 onder luid protest werd afgeschaft.

In 1893 kreeg lijn DL zijn eigen bijremise, gebouwd door Abraham Salm. In de bijremise boenden de conducteur en koetsier dagelijks de wagens en gaf de stalknecht de Ardenner paarden hooi, haver en maïs. De hoofdingenieur van de gemeentetram, J. Funke, woonde boven de stallen.

De in de remise gestalde Ardenner paarden werden goed verzorgd, zelfs beter dan de bestuurders en conducteurs. Gemiddeld deden de paarden drie uur dienst (in 1897 versleten ze gezamenlijk liefst 31.000 hoefijzers), terwijl het personeel van ’s ochtends vroeg tot ’s avonds laat in touw was.

Foto: Beeldbank Amsterdam – 1920 Tramremise in de Linnaeusstraat op hoek van de 3e Oosterparkstraat..

In januari 1900 werd de AOM door de gemeente overgenomen. Nog die zomer reed de eerste elektrische tram het traject Leidseplein–Marnixstraat–Brouwersgracht, waarmee het einde van de paardentram werd ingeluid. De remise in de Linnaeusstraat trok nooit zoveel bezoekers als toen de paarden daar begin januari 1904 in de uitverkoop werden gedaan. Van heinde en verre kwamen handelaren en stalhouders naar de veiling en kochten de besten op voor bedragen tussen de ƒ 100 en ƒ 200.

Ondanks de elektrificatie was overigens de paardentram op de lijn Nassauplein-Sloterdijk nog enige tijd in bedrijf.

Grote delen van de tramremise werden in 1986 gesloopt om plaats te maken voor nieuwbouw. Alleen het hoofdgebouw in neorenaissancestijl is blijven bestaan. De gevel met natuurstenen banden en blokken werd gerestaureerd. De showroom van de Verenigde Automobiel Bedrijven was in de jaren zeventig gevestigd in het hoofdgebouw.’
Rachida Azough

De Fordgarage in het gebouw – Foto: Willem Altelaar – Alle rechten voorbehouden

Categorie: Verhalen

Lees Interacties

Reacties

  1. Peter van Oerle zegt

    17 mei 2021 om 21:22

    Peter van Oerle
    Mijn opa, Piet van Duijvenbode, was verzorger van de paarden van de paardentram. De manege was bij het vondelpark. Zo rond 1875 werden de ijzeren sporen aangelegd voor de paardentram vanuit de vondelstraat. Hij kon van alles met paarden. Als we bijv liepen in de polder of de waddeneilanden dan maakte hij een apart geluid en direct kwamen de pazrden dan naar hem toe. Ze waren ook heel vrij met hem. Heel apart.

    Beantwoorden

Geef een reactie Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primaire Sidebar

Wat vind je hier?

De website Dwars door Amsterdam-Oost is een onderdeel van Stichting Vrienden van Watergraafsmeer.
Dit stadsdeel staat bekend om de brede straten met 19e-eeuwse gebouwen, het vele groen en het hoge aantal culturele bezienswaardigheden.
DdAO.nl verzamelt verhalen die betrekking hebben op dit stadsdeel. Heb je ook iets dat geschikt is voor deze website laat het ons weten. Ons e-mailadres is: vriendenvanwatergraafsmeer@gmail.com

Recente berichten

  • Omval in Ansichtkaarten
  • Celebesstraat in ansichtkaarten
  • De Open Hof: nieuwe bewoners!
  • Wie zaait zal oogsten en… soep eten!
  • ‘We wíllen rigoureus vergroenen’

Sponsors van onze site

Stichting VvWGM - K.v.K. nr.: 68593341

Vrienden waarmee wij samenwerken:

#Dwars door de buurt

16 – Van spiegelsymmetrie tot stereochemie en verder

Bron: Geleerden en straatnamen in de Watergraafsmeer Door: Robert van Andel Fotografie: Henk Pouw Interview: Frans van Lier met Kuuk Breuker (Van ‘t Hofflaan-bewoner) De Van ‘t Hofflaan is de zijstraat van de Middenweg tegenover het Christiaan Huygensplein. Daar staan enkele gevels met spiegelsymmetrie: nummers 11-13 en 13-15. In de Watergraafsmeer is dit kenmerk veelvuldig in […]

Meer berichten uit deze categorie

Dappermarkt

Dappermarkt, in 2007 uitgeroepen tot beste markt van Nederland

In 2007/2008 werd de Dappermarkt uitgeroepen tot beste markt van Nederland. Dat is niet verwonderlijk aangezien hij bekend staat als de meest betaalbare en multiculturele van Amsterdam. Hij wordt tevens gezien als wereldmarkt, omdat er zo’n geweldige diversiteit aan producten en verkopers te vinden is. Je proeft er talloze exotische producten en bewondert allerlei textiel. […]

Meer berichten uit deze categorie

Categorieën

  • #Dwars door de buurt
  • Ansichten
  • Dappermarkt
  • Laatste nieuws
  • Uitgelicht
  • Verhalen
  • Mail
  • Facebook
  • Twitter

Copyright © 2023 · Dwars door Amsterdam-Oost