Bron: #Dwars door de buurt – editie 211
‘Best lekker eigenlijk, een hapje Oostindische kers. Nog nooit geproefd’. Lucas is net als Emanuel en Dody een leerling van het Montessori Lyceum Oostpoort. De scholieren zijn gevraagd om een muurtje te bouwen voor het buurttuintjesproject in de Domselaerstraat en dat vinden ze wel heel erg leuk, zo’n echte opdracht. Ze nemen alvast een kijkje in de kruidenpluktuin vóór ze in het historische tuintje aan het werk gaan.
‘De school was onmiddellijk enthousiast over ons voorstel,’ vertelt Margriet de Jong, een van de kartrekkers van de buurttuintjes. Samen met zo’n twintig andere vrijwilligers uit de Domselaerstraat, de Woltera van Reesstraat en het Ondernemerscentrum Muiderpoort bestiert zij de vier kleine tuinen: onkruidvrij houden, water geven, maar ook ontwerpen en mooie planten en bloemen neerzetten.
De tuintjes waren wat kaal geworden in de loop der jaren en daarom ontfermde een groep vrijwilligers zich in 2018 opnieuw over het groen in de straat en werden er nieuwe afspraken gemaakt met het stadsdeel Oost. Onder deskundige begeleiding werd een plan gemaakt voor een nieuwe indeling. Dat resulteerde in een bloemen- en insectentuin, een historische tuin, een kruiden(pluk)tuin en een (ont)heem(den)tuin.
Leuke contacten
De Jong: ‘Een belangrijke bijkomstigheid van het tuintjesproject is dat we merkten dat sommige deelnemers al best lang in de straat wonen, maar elkaar nog niet kenden. Er ontstaat op deze wijze meer natuurlijke sociale cohesie in de buurt. Ook krijgen we positieve reacties van omwonende passanten als we in de tuintjes bezig zijn. En nu komen daar nog de leuke contacten bij met de school!’
De Domselaerstraat is een mooie, oude straat met aan de oneven zijde de gevarieerde gevels van een woningproject uit 1904 en aan de even zijde de gevels van het oorspronkelijke Burgerziekenhuis uit 1889. Architectuur, stijlen en mode veranderden door de jaren heen en dat gold ook voor de inrichting van publieke en particuliere tuinen. Het idee achter het historische tuintje is om daarin bloemen en planten te laten zien die populair waren rond 1900 in publieke en privétuinen en zo een verbinding te maken met de geschiedenis van de bebouwde omgeving.
Muurtje metselen
Lucas, Emanuel en Dody metselen een muurtje, een soort plantenbak, in de vorm van een halve cirkel en rechthoek – een vorm die precies aansluit bij de bogen in de huizen van de Domselaerstraat. De drie vierdeklassers worden een aantal keer geholpen door derdeklassers: die moeten nog leren hoe je cement maakt en een fundering aanlegt. Zo is er elke maandag grote bedrijvigheid en een gezellig gekrioel van zo’n twintig leerlingen in de straat. En als het regent wordt er een partytent opgezet.
Henry Duindam, een van de andere actieve buurtbewoners van het tuintjesproject, is enthousiast. Hij zit even op een van de stoelen die het Ondernemerscentrum uitleent: ‘Het is zo leuk om iets samen te doen met een generatie die ik helemaal niet ken! En ik vind het fantastisch dat deze jongens en meiden met dit project een bijdrage leveren aan de leefbaarheid van de buurt. Het is enorm gezellig, er wordt veel gelachen en ze zijn elkaar natuurlijk voortdurend aan het uitdagen. Heerlijk om te zien!’
Chocolademelk
Medewerking is er van alle kanten, ook de gemeente draagt haar steentje bij door daadwerkelijk stenen te leveren voor het muurtje.
Nienke Bronk, docent Bouwen, Wonen en Interieur, vindt het een mooie kans voor haar leerlingen om zo’n praktijkopdracht uit te voeren. ‘Ze werken er met veel plezier aan. En wat leuk is: ze worden goed verzorgd door de buurtbewoners met chocolademelk en koekjes!’
Kortom, een unieke samenwerking die nu al zijn vruchten afwerpt, binnenkort misschien zelfs wel letterlijk! #
Anita Boelsums
Geef een reactie