Bron: #Dwars door de buurt – editie 245
Deze kleinste buurt van Oost, vlak achter het Amstelstation, gaat mee in de ontwikkeling van het hoogstedelijk, dichtbebouwd woon- en werkmilieu dat rond het Amstelstation al op meerdere plekken zichtbaar is. Naar verwachting gaat de sloop van 200 sociale huurwoningen begin volgend jaar starten.
Bijna alle portiek-etagewoningen, kenmerkend voor de naoorlogse bouw, worden gesloopt, behalve het blok langs de Weesperzijde. Nadat de gemeente in 2021 het Stedenbouwkundig Plan voor dit gebied vaststelde en het nieuwe bestemmingsplan werd goedgekeurd, kon met de huidige bewoners gesproken worden over wat in de plaats komt van de huidige flats met tussenliggende groenstroken. Dit woonmilieu heeft een relatief lage woningdichtheid, staat op dure grond en was al eerder in het vizier van projectontwikkelaars.
Terugkeren
Begin 2000 verzette de buurt zich hevig tegen mogelijke sloop. Daarom werd besloten de flats nog voor vijftien jaar op te knappen. Woningcorporatie Stadgenoot, eigenaar van de sociale huurwoningen, heeft afgesproken ook sociale huurwoningen terug te bouwen.
Er komen 400 sociale woningen, naast nog 335 middeldure huur en vrije sector koopwoningen via een marktpartij. Dat biedt de mogelijkheid aan de huidige buurtbewoners om terug te keren. De uitplaatsing van de zittende bewoners is bijna voltooid. In een woonwensenonderzoek van Stadgenoot in 2018, hebben 43 van de 80 respondenten aangegeven te willen terugkeren.
Bewonersinspraak
Stadgenoot heeft de woonwensen opgehaald bij de huidige bewoners én de bewoners die blijven wonen in het Weesperzijdeblok. Niet alleen over de woningen, maar ook over het geheel van de woonbuurt. Een aantal uitgangspunten vonden de bewoners van groot belang: het moet een groen, rustig woonmilieu worden, sociale veiligheid is belangrijk en ontmoeting moet worden gestimuleerd. Wisse Roelofs, projectontwikkelaar van Stadgenoot: ‘We hebben een intensief participatietraject. Bij de architectenselectie viel de keuze op het Rotterdamse architectenbureau Monadnock.
We organiseren in de toekomst meer bewonerssessies: half oktober komt er een over de sloopwerkzaamheden, en in november kunnen de mensen meedenken over de gemeenschappelijke ontmoetingsruimten bedoeld voor ouderen. Later volgen nog sessies met jongeren en over de inrichting van de binnentuin. De mening van de bewoners is duidelijk: we willen een knusse buurt terug’.
Hoogstedelijk woonmileu
Rond het Amstelstation zal een hoogstedelijk woonmileu ontstaan. Intensief ruimtegebruik met een diversiteit aan functies, in de buurt van hoogwaardig openbaar vervoer. De verwachting is dan ook dat dit woonmileu niet alleen voor jongeren en studenten geschikt is maar ook voor ouderen.
De bebouwing gaat flink de lucht in, tot 37 meter hoog. De hoogste toren is voorbestemd voor de vrije sector en middensegment woningen. Daar komt een parkeergarage, horeca en een buurtkamer. De binnentuinen moeten gaan zorgen voor het groene karakter dat de buurtbewoners zo graag terugzien. En of daar nog wat zon te zien zal zijn? Er zijn speciaal schaduwstudies gemaakt voor het inzicht in de bezonning met de nieuwe hoogbouw.
Stadgenoot maakt duidelijk dat voor hen belangrijk is om mee te werken aan de noodzaak om méér en ook betaalbare woningen in Amsterdam te realiseren die bovendien energiezuiniger en duurzamer zijn gebouwd.
Planning
De voorbereidingen voor de sloop worden nog dit jaar getroffen. Dan worden ook hekken om de lege blokken geplaatst. De fysieke sloop wordt in 2025 uitgevoerd. De nieuwbouw start in 2026 en naar verwachting worden de eerste woningen in 2028 opgeleverd. #
Ellen Ros
Geef een reactie