Bron: #Dwars door de buurt – editie 222
Onze buurt kent vele specialiteitenwinkels en -bedrijfjes. De eigenaren barsten van het enthousiasme en de kennis over de producten en diensten die ze aanbieden. Deze keer Wendy en Joy Giphart van de feestartikelenwinkel aan de Middenweg.
Het zijn niet alleen vrolijke feestneuzen die de winkel met feestartikelen bezoeken. Tegenwoordig vinden sommigen het fijn om na een begrafenis een ballonnetje op te laten en langzaam richting hemel te laten zweven, met een laatste groet. De ballonnen en het lintje zijn 100% biologisch afbreekbaar, milieutechnisch verantwoord.
Maar veel klanten hebben iets leuks te vieren. Oma jarig, geslaagd voor een examen, eerste huis gekocht, chef van de afdeling geworden – noem maar op. De winkel staat en hangt vol met petjes, vlaggetjes, kaarsen in de vorm van cijfers, glitters, plaksnorren en maskers. Natuurlijk zijn de klassiekers, de nepdrol en de afgehakte vinger, ook verkrijgbaar. Wendy en Joy Giphart maakten in de slappe coronatijd een winkelinventarisatie en kwamen tot meer dan 12.000 producten.
Zwaaivlaggetjes
Toen de winkel in de coronatijd noodgedwongen dicht was, regelden Joy en Wendy de webshop van de winkel. ‘Pittige tijd,’ verzucht Wendy. ‘Veel administratie, veel aan de telefoon. We waren blij toen we weer open mochten. Dan kun je makkelijker met de klant overleggen wat-ie wil.’
Rond carnaval en vooral rond Halloween is het in de winkel heel druk. En eind december staat het familiebedrijf dat al bijna 130 jaar bestaat vol met vuurwerkklanten. Beneden bevinden zich twee vuurwerkbunkers die aan alle wettelijke voorschriften voldoen.
Vorige maand was het druk rondom het Songfestival. Wendy: ‘Mensen vonden het leuk om thuis voor de buis een feestje te bouwen. We verkochten veel zwaaivlaggetjes van de deelnemende landen.’ Voor de komende tijd gokken de twee verkopers op een oranjegekte vanwege het Europese kampioenschap voetbal. De spullen van vorig jaar, toen het feest niet doorging, liggen nog in de opslag.
Dali-masker
Halverwege ons gesprek vragen twee jochies van een jaar of 9 naar nepsigaretten. Ja, die verkopen ze. Maar eigenlijk is dat onzin, vertelt Wendy als de jongens alweer weg zijn. ‘Je moet roken niet promoten bij kinderen. Ze denken dat het stoer is. Dat dacht ik als kleine meid ook, maar ik wou dat ik er nooit aan begonnen was.’
‘Er zijn maar weinig dingen die we hier niet hebben,’ vervolgt ze terwijl ze de winkel rondkijkt. ‘Soms moeten we “nee” verkopen. Als er een kinderserie op tv is, willen klanten opeens dat specifieke masker of die outfit. Dat is niet altijd bij te benen.’ Series op tv en Netflix zijn heel trendbepalend, vertelt ze. ‘Neem hier dit Dali-masker dat de overvallers van La casa de papel dragen. Dat verkoopt heel goed.’
Gender reveal
Ook kleuren zijn heel trendgevoelig, leren we. ‘Bij de ballonnen wil iedereen goud, rosé goud en met een glittertje.’ Behoorlijk nieuw zijn de gender reveal-artikelen voor het feestje waarop je het geslacht van je baby onthult, met blauwe of roze fakkels en confetti.’ Ook behoorlijk nieuw in het assortiment: felgekleurde en gekke lenzen. Witte ogen, lekker griezelig!
Zijn de verkopers zelf ook echte feestnummers? Wendy: ‘Haha, nou ik vind het leuk om een feestje te organiseren en om naar een feestje te gaan. Maar ik pak dan niet uit met alles en nog wat. Vergelijk het maar met een patatbakker. Die heeft na een hele dag patatbakken ‘s avonds ook geen zin meer in patat. Ik heb dat ook. Als ik een feestje heb, hang ik één slinger op en denk ik: het is wel goed zo.’ #
Wim Crezee
Dam Feestartikelen,
Middenweg 40
Geef een reactie