Bron: eerstevanswindenstraat.amsterdam
Je zou het misschien niet meteen denken, maar de Eerste van Swindenstraat is écht een unieke straat in Amsterdam-oost. Want hoewel de straat op het eerste gezicht niet enorm spannend, hip of Instagram-waardig oogt, heeft ‘ie een compleet eigen identiteit. De échte Amsterdamse sfeer is er namelijk te vinden, soms zelfs oud-Hollands, en de verhalen van vroeger spoken er nog steeds rond. Hoe je die oppikt? Easy. Loop bij de ondernemer binnen en maak een praatje. Binnen no-time ben jij ingeburgerd in deze eigenzinnige straat.
Menig ondernemer zit er al ruim tien, twintig of zelfs dertig jaar. De één heeft de zaak overgenomen van vader of moeder, de ander is op eigen houtje begonnen. Hoe dan ook, de straat is veel vakspecialisten rijk. We hebben een ambachtelijke schoenmaker, twee juweliers met beide een eigen atelier, een authentieke Indiase shop met huisgekookte maaltijden, een goed geschoolde en enorm ervaren stoffeerder, een Wereldbazaar die zich specialiseert in (met eigen hand bekleedde) Marrokaanse banken, een ware denimspecialist, een fameuze roti-tent en een koffietentje dat de gemeente tot de ‘meest toegankelijk koffietent van Amsterdam’ heeft bekroond.
Met de rijkheid van menig familiebedrijf en traditioneel vakspecialist, in combinatie met een aantal jonge, frisse en moderne winkels, biedt de Eerste van Swindenstraat een ruim aanbod. Niet alleen kun je er je dagelijkse boodschappen doen, goed brood en banket én authentieke Indiase en Surinaamse maaltijden halen, ook kun je er terecht voor al je vegan eet-wensen, bijzondere cadeaus, en echte hand-made en lokaal ontworpen mode. De ‘Eerste van Swinden’ bestaat voornamelijk uit boetiekjes en eenmanszaakjes, en dat is wat het zo leuk maakt. Diversiteit en passie zijn twee woorden die de straat goed omschrijven.
Schoenmaker Stanley grapt er dagelijks flink op los en weet ieder humeur, net als elke afgetrapte schoen, op te knappen. Deze mannen houden van hun vak en de gezelligheid van de klant, en zijn dus echte service-gerichte ondernemers. Modeontwerpster Naomi (Nomi by Naomi) is net zo in voor een praatje en een lach, maar bouwt gestaag aan een waar mode-imperium, gevoed door haar creatieve visie op ondernemerschap. Ook Chiranjeev Singh (Authentic India) houdt van de dagelijkse interactie met klanten, maar timmert tegelijkertijd hard aan de weg om een tweede Indiase onderneming op te zetten. Dan heb je ook nog de nieuwste ondernemers, waaronder … die met de gloednieuwe ‘Papa John’s’ voor het eerst een eigen franchise onderneming heeft neergezet, een mijlpaal! En laten we Alex (Motion Coffee) niet vergeten, die vanuit zijn jarenlange loopbaan in de financiële sector de overstap naar een eigen koffiezaak heeft gemaakt, en daar sinds kort zijn eigenzinnige visie op los laat. Nog pagina’s zouden we kunnen vullen met bewonderenswaardige aanpakkers, dromers, durfallen. Toch sturen we liever ons publiek de straat in, om de magie eigenhandig te ervaren.
Graag doen we daar dan ook een beroep op. Steeds vaker zien we mensen de wekelijkse boodschappen bij de supermarkt doen. En steeds vaker zien we de postdiensten door de straat gaan, om fikse hoeveelheden online bestelde goederen aan huis te bezorgen. Begrijpelijk, want het is makkelijk, efficiënt en soms goedkoper. Toch willen we mensen vragen eens wat vaker bij de kleine winkel langs te gaan. Want hoe gezellig is een winkelstraat met drie H&M’s en een Zara nu nog? Welke verhalen gaan er dan nog de rondte? Bij wie kan de dame van 102 jaar oud nog op de koffie, en waar haal je dat exclusieve bloemetje of bonbonnetje? Bij wie koop je nog authentiek, niet-verwesterd Indiaas eten en waar win je nog advies in over je schoenen? Waar drink je nog lokaal gebrande koffie en koop je bijzondere, uitzinnige mode bij de ontwerpster zelf? In welke kledingwinkel krijg je nog een glaasje bubbels tijdens het passen van kleding? En waar heb je dan nog écht goede service, zonder dat je een nummertje bent? In welke winkel kennen ze dan nog je naam?
Door lokaal te kopen, bij de kleinere, gespecialiseerde zaken, houd je bovenstaande bijzonderheden in stand. Die extra aandacht, dat extra beetje service, die band die je op den duur opbouwt, en bovendien de uit passie voortgekomen producten zijn het waard. Bovendien koop je bij de bakker een écht gezond brood, bij de jeansspecialist een denim die écht lang meegaat, bij de Indiase toko een maaltijd zónder toegevoegde suikers en smaakverbeteraars en bij de sportshop eiwitrepen met écht eerlijk gezondheidsadvies. Vaak worden mensen tegengehouden door het idee dat in een onafhankelijke winkel de prijzen hoger liggen. Negen van de tien keer is dat niet zo, integendeel zelfs. Zeg nou zelf, met de winkelervaring die je erbij krijgt is dat toch dubbel winst?
Help dus de kleine ondernemer en zijn winkel, en daarmee onze gezellige straat, bruisend te houden. Koop bij de kleintjes. Geef je geld uit aan datgene waar je achter staat. Des te langer kunnen de verhalen de rondte blijven gaan, en leeft onze identiteit voort.
Tot snel in de Eerste van Swinden!
DM Rothschild zegt
Ik woon al 33 jaar op de markt. Gemengde gevoelens over de 1st van Swindenstraat.
Albert Heijn daar is 1 van de slechtste van de stad. Het is daar binnen nog steeds 1998.
McDonalds en KFC doen de buurt ook geen goed
Een aantal mooie winkels, voor de rest vrij gewoon. De laatste tijd, minder dealers maar steeds meer bedelaars. Het is wat het is denk ik. Politie is daar ook bijna nooit te vinden.
majorie franken zegt
Wie kan u mij iets vertellen over het Geschenkenhuis Oost , Speciaal in Omlijstingen vroeger gevestigd in de 1e v. Swindenstraat 34 Amsterdam Oost? Ben nieuwsgierig, ik kan er niets over vinden nl…